Pisanje tekstova za web – Content writing

Uspešni pisci ne počinju pisanjem tekstova. Planiraju pre nego što počnu da pišu (planiraju dok pišu i planiraju kroz sve ispravke u pisanju). –  Janis Redish

Pisanje tekstova za sajtove, pisanje bloga i uopšte pisanje za web nije jednostavan zadatak. Tekst koji sledi od velike koristi biće:

  • Vama koji još uvek nemate sajt Vaše firme i ne znate mnogo o tome.
  • Vama koji imate sajt, ali niste zadovoljni njegovom posećenošću i smatrate ga skoro bespotrebnim.
  • Vama koji ste svesni vrednosti dobrog sajta i svesni da Vaš sajt ne funkcioniše dobro.
  • Vama koji razumete kako sajtovi funkcionišu, ali nemate vremena za pisanje tekstova.
  • i svima Vama kojima je ova tema interesantna i želite da podelite je s drugima.

Nemojte čitati ovaj tekst dalje ako:

  • Imate dobro napravljen sajt koji sadrži adekvatno napisane tekstove čiji je sadržaj dobro prilagođen Internetu i njegovim pravilima, visoko posećen i dobro rangiran na Google-u. Svaka čast! Vi ste na vreme prepoznali koliko je važno pravilno pisanje tekstova i koliko je presudno za Vaš sajt, samim tim i za Vaš biznis, da se sadržajem samog sajta ozbiljno i profesionalno pozabavite. Vi:
  • Znate da pisanje tekstova za sajt nije tako jednostavno kako na prvi pogled nekima deluje.
  • Znate da kvalitetno i svrsishodno pisanje teksta za web iziskuje osim poznavanja same teme i puno prethodnog istraživanja, pripreme, određenih pravila i optimizacije za web.
  • Znate da se pisanje teksta za web razlikuje od pisanja drugih vrsta sadržaja.

Svim ostalima  preporučujemo. Pročitajte kako dobro napisan tekst doprinosi  tome da Vaš sajt bude posećen, dobro rangiran i na taj način vrši svoju primarnu funkciju – dobro prezentuje i prodaje Vaše proizvode, usluge ili ideje.

Zašto se pisanje tekstova za sajtove razlikuje od pisanja drugih vrsta tekstova

Pisanje bloga (komercijalnog), pisanje teksta i uopšte pisanje za sajt razlikuje se od drugih vrsta pisanja iz dva važna razloga:

  1. Tekstovi koji se pišu za sajtove potpuno drugačije su koncipirani i formatirani od tekstova pisanih za knjige, časopise, itd. To nije tako iz estetskih već iz praktičnih razloga.

Korisnici Interneta većinom u prvi mah ne čitaju tekstove već ih samo skeniraju (preleću pogledom od vrha ka dnu veb stranice) zaustavljajući se na onim mestima koja im najviše privuku pažnju.

Dobro pisanje za Internet zahteva i dobro poznavanje tehnika privlačenja pažnje sadržajem teksta.

  1. Ovakvu vrstu tekstova čitaju ljudi (oni koje pretražuju nešto na Internetu), ali i Internet pretraživači (programi specijalizovani za pretragu Interneta).

Da bi sajt bio efikasan on mora sadržati kvalitetan sadržaj koji je koristan ljudima, ali ujedno i pretraživačima. Jer pretraživači su ti koji uz pomoć svojih kompleksnih softvera rangiraju veb sajtove i odlučuju na kojoj poziciji će se sajt odnosno stranica nalaziti, a samim tim i koliko će Vaš sajt biti posećen.

Zašto je Google bitan za kvalitetno pisanje tekstova –  kako da Google „zavoli“ Vaš veb sajt

Preko Google-a izvrši se preko 3,5 biliona pretraga dnevno i više od 2 triliona pretraga godišnje. Iako postoje i drugi pretraživači kao što su Yahoo, Bing i drugi koji funkcionišu po sličnom principu, nijedan od njih nema ni približno toliko pretraga. Zašto? Zato što Google ima najbolji algoritam napravljen tako da korisnik lako pronađe sve što poželi.

Iako pravila za pisanje kvalitetnog teksta za web važe i za druge pretraživače, u ovom tekstu kada govorimo o pretraživanju govorićemo isključivo misleći na Google. On je najpouzdaniji i najkorišćeniji pretraživač na svetu.

Za svaki pojam koji upišete u polje za pretragu, Google Vam na prvoj stranici ponudi 10 najrelevantnijih tekstova vezanih za taj pojam. A stranica sa istim i sličnim pojmom može da bude jako mnogo. Na Internetu se nalazi neverovatno veliki broj veb sajtova i stranica na njima.

Ako želite da Vaš sajt bude efikasan, između ostalog i pretraživač mora da ga „voli“ i da ga rangira što bolje kako bi ga ljudi uopšte pronašli u mnoštvu drugih sajtova.

Google ima specijalizovan algoritam koji na osnovu velikog broja posebnih pravila odlučuje koji sajt i koja stranica na njemu imaju zaista kvalitetan tekst koji je verodostojan da pokaže svojim korisnicima.

Oni veoma vode računa o svojim korisnicima i trude se da prikažu rezultate od relevantnijih ka manje relevantnim. Nerelevantne rezultate ne žele ni da prikazuju u svojim pretragama.

Zašto je Važno da sajt bude što bolje rangiran na Google

Što je Vaš veb sajt bolje rangiran veća je verovatnoća da će osoba koja pretražuje Google u potrazi za rešenjem svog problema doći baš kod Vas. Retke su osobe koje zaviruju iza prve stranice Google rezultata pretrage. Postoji šala koja kaže da je najbolje mesto da sakrijete leš druga stranica Google.

Ako je Vaš tekst loše pozicioniran kada se u pretragu ukuca određeni pojam, on postoji samo za one ljude koji znaju Vašu internet adresu. I to može imati neke koristi, ali imajte na umu da ogromna većina ljudi tako ne koristi Internet i da tako gubite mnoštvo potencijalnih klijenata.

Ukoliko želite da Vaš sajt Google „zavoli“ on mora sadržati i kvalitetan tekst koji je napisan tako da ispunjava određene zahteve i pravila samog pretraživača.

Optimizacija tekstova za web – šta je SEO optimizacija teksta i kako ona utiče na rangiranje teksta

Optimizacija tekstova za web ili SEO optimizacija teksta (SEO content writing) predstavlja praćenje određenih pravila i procedura prilikom pisanja teksta za sajt. Ova pravila često se menjaju i zavise od razvoja samog Google algoritma koji ih i diktira.  Da bi Vaš sajt sadržao kvalitetan tekst izuzetno je važno da on bude optimizovan. To je jedan od glavnih preduslova kako bi Vaš sajt bio dobro rangiran. Najbolje je da angažujete stručnjake koji se bave optimizacijom web sadržaja i pisanja tekstova. One  koji dobro poznaju aktuelna SEO pravila, prate njihove promene i brzo im se prilagođavaju.

Za kvalitetan tekst nije dovoljno da ga samo pretraživač dobro rangira – i posetioci Vašeg sajta moraju da ga „vole“

Posetioci koji dođu na Vaš sajt moraju na njemu da dobiju ono po šta su došli i to po mogućstvu što brže i lakše. U suprotnom otići će sa njega vrlo brzo i potražiti odgovore na svoja pitanja na nekom drugom mestu, a Vi ćete izgubiti potencijalne klijente.

90% ljudi nakon pregleda prvih par redova teksta odlučuje da li će ostati na Vašem sajtu ili ne. Kratko vreme provedeno na sajtu Google-u govori da njegovi korisnici nisu zadovoljni ponuđenim sadržajem, a to nikako ne želite da Vam se desi.

Zato je od izuzetnog značaja da tekstove za Vaš sajt pišu oni koji se isključivo bave tim poslom, koji imaju iskustva i dobro su upoznati sa kompletnom tematikom koja je u vezi sa pisanjem tekstova za web. Zadržati ljude na sajtu i ponuditi im adekvatan i zanimljiv sadržaj jedan je od prioriteta.

 Kako izgleda efektno napisan tekst za sajt koji privlači posetioce

Da bi Vaš sajt imao kvalitetan i efektan tekst (bilo da se radi o komercijalnom blogu ili običnoj stranici) on mora biti:

  • Napisan na osnovu prethodnog SEO istraživanja ključnih reči (keyword research), fraza i kompletnih rečenica koje ljudi najčešće pretražuju na Google.

Ključne reči i fraze daju Vam uvid u to šta ljudi traže na Google, koje ih teme zanimaju i šta detaljnije žele da saznaju o njima. One Vas tačno upućuju na koji način ljudi to rade i u kojoj meri.  Tekst koji je napisan uz pravilnu upotrebu ovakvih reči i fraza koristan je posetiocima sajta jer iz njega dobijaju odgovore i informacije o onome što ih konkretno zanima. Samim tim i Google će tekst bolje rangirati.

  • Ima efektne naslove i podnaslove koji sadrže takozvane snažne reči (power words), termine koje bude određene emocije i koje pomažu da se Vaš naslov izdvoji, a tekst bude pročitan.

Kao što smo već pomenuli,  ljudi tekstove uglavnom prvo skeniraju. Kreću se pogledom po tekstu od vrha ka dnu i prvenstveno čitaju ono što im privuče pažnju. Zato su naslovi i podnaslovi izuzetno Važni prilikom pisanja teksta za sajtove. Efektni naslovi privlače pažnju.

  • Jasno  i razumljivo napisan rečima koji posetioci sajta zaista koriste u svakodnevnom govoru i svojim pretragama. Ukoliko Vaša ciljna grupa nisu samo uskostručni posetioci koji se služe određenim stručnim rečnikom, tekst Vašeg sajta mora biti razumljiv prosečnom korisniku.
  • Stručan, detaljan i sveobuhvatan, izgrađen na osnovu istraženih ključnih reči i fraza, koji će odgovoriti na pitanja posetilaca sajta, rešiti njihove određene probleme ili dobro prezentovati Vaš proizvod uslugu ili ideju.

Prosek visoko rangiranih tekstova na Google-u je oko 1800  reči. To ne znači da će Vaša stranica koja sadrži 2000 reči biti lansirana na prvo mesto Google-a jer na to utiču i drugi faktori ali brojna istraživanja su pokazala da se duži tekstovi bolje rangiraju od kraćih. Duži i detaljniji  tekstovi  povećavaju relevantnost vaše stranice, što Google algoritmu daje dublje razumevanje Vašeg sadržaja, a posetiocima sajta više informacija o traženim temama.

  • Zanimljiv tako da privlači i što duže zadržava pažnju posetilaca. Način na koji se obrađuje neka tema utiče na zanimljivost nekog teksta. I najzanimljivije teme, ako su dosadno napisane mogu navesti čitaoca da odustane od čitanja.

Dobro i na zanimljiv način napisan tekst odgovara na pitanja posetilaca vašeg sajta. Pomaže im da lako  dođu do preciznih, lako razumljivih, aktuelnih i verodostojnih informacija koje su tražili.

  • Pravilno formatiran. Posetioci sajta često nemaju želju da pročitaju sve već samo da na brzinu pronađu određenu informaciju koju su tražili. Zato pisanje tekstova za sajtove iziskuje i njihovo pravilno formatiranje kako bi tekst bio što pregledniji, a informacije koje traže ili ih privlače što uočljivije.

 Postoji veliki broj pravila formatiranja teksta za web. Neka od njih  su kreiranje kraćih paragrafa odvojenih jasnim i privlačnim naslovima i podnaslovima, naglašena (bold) i ređe zakošena (italik) slova koja ističu važne delove teksta, linkovi koji vode ka drugim povezanim temama na samom sajtu ili van njega itd.

  • Sadrži poziv na akciju. Svaki tekst na Vašem sajtu treba biti napisan sa nekom svrhom i u sebi na kraju sadržati poziv na određenu željenu akciju koju želite da Vaš posetilac učini. Da li je to da Vas kontaktira, kupi Vaš proizvod ili uslugu, promeni način razmišljanja o nečemu, pročita još neki tekst na Vašem sajtu, poseti neki događaj ili nešto sasvim drugo što je Vaš krajnji cilj.

Krajni cilj svakog teksta je da bude konvertovan u određenu željenu akciju. Dobro napisani tekstovi češće uspevaju da ostvare taj najvažniji cilj.

Pisanje tekstova za sajtove je jedna stvar, pisanje kvalitetnih tekstova za sajtove je nešto sasvim drugo

Kao što ste videli, napisati tekst za sajt zaista je mnogo više nego sesti za računar i tek tako otkucati tekst. Svako ko je ikada sam probao da napiše kvalitetan tekst za sajt zna da to nije jednostavno i da traži dosta vremena za pripremu, istraživanje, smišljanje, pisanje i editovanje teksta. Dosta vremena da se dobro uklope zahtevi ljudi koji će tekst čitati i zahtevi pretraživača koji će ga rangirati. Dosta umeća da se tekstom dođe do određene željene akcije posetioca.

Naravno neki ljudi i dalje se odlučuju da sami pišu tekstove. Češće, pošto sami nemaju vremena za to, uposle nekog od manje zaposlenih prijatelja ili rođaka da to uradi umesto njih. Misle da je lako, da će mnogo jeftinije da prođu, da nema potrebe da troše novac na to ili ne znaju da postoje ljudi kao mi koji se time profesionalno bave. A onda im sajt niko ne posećuje, jer slučajnim posetiocima ne pruža ono što su tražili, a za Google je skoro nevidljiv.

Svrha sajta nije da u njega uložite malo novca, već da od njega imate puno koristi

Ako imate sajt koji niko ne posećuje, tekst koji niko ne čita i nemate nikakve koristi od njega šta Vam vredi što ste u njega uložili malo. Takav sajt nema nikakvu svrhu i predstavlja Vam samo trošak. Takav sajt nemojte ni praviti ili ga ugasite ako ga već imate. Ili…


Razmišljajte drugačije, u pisanje tekstova za sajt vredi uložiti

Da bi sajt bio posećen morate imati kvalitetan tekst na njemu.

Što bolje znate koje reči i fraze ljudi koriste za pretragu tema kojima se Vaš sajt bavi bićete u mogućnosti da napišete kvalitetniji tekst.

Što kvalitetniji tekst imate i Vašim stilom i pravilnim načinom pisanja za web duže zadržite pažnju čitalaca na sajtu, duže vremena će oni provesti na njemu.

Što je vreme provedeno na sajtu duže, Google algoritam će bolje rangirati Vaš sajt.

Što je bolje rangiran Vaš sajt, više ljudi će ga posetiti onda kada vrši potragu za pojmovima i temama kojima se Vaš sajt bavi.

Što više ljudi poseti Vaš sajt i na njemu dobije verodostojne odgovore zbog kojih je i započelo pretragu, više potencijalnih klijenata ćete imati.

Što više potencijalnih klijenata budete imali, Vaš biznis će više napredovati

Što Vaš biznis bude više napredovao bićete zadovoljniji?

 

Mi Vam možemo pomoći da Vaš sajt ne bude „sakupljač prašine“ na nekom udaljenom serveru već sredstvo kojim efikasno poboljšavate svoje poslovanje. Pisanje bloga i pisanje tekstova za sajt samo je jedna od naših usluga koju nudimo. Kvalitetan i SEO optimizovan tekst je veoma Važan sastojak svakog uspešnog sajta. Tekst je najvažniji sadržaj na Vašem sajtu. Nemojte ga potcenjivati.  Isplati se uložiti u njega.

Ako stalno radite stvari na isti način dobijaćete uvek iste stare rezultate – promenite nešto

Sudbina Vašeg biznisa se oblikuje u trenucima Vašeg odlučivanja. Šta ćete odlučiti sada? Da li ćete ponavljati iste stvari koje ste radili do sada i dobijati iste rezultate ili ćete odlučiti da promenite nešto? Pred Vama su dva puta.  Levo je stari kameniti put kojim ste do sada putovali. Desno je put koji je potpuno drugačiji. Put kojim idu oni koji se ne plaše da malo ulože, dobro znaju svoj cilj i hrabro idu ka njemu. Izbor je samo na Vama. Nadamo se da ćete izabrati pravi i pridružiti nam se na njemu još danas.

Ako Vam treba pouzdan partner na putu ka Vašem efikasnom sajtu kontaktirajte nas putem, Emaila ili telefona kako bi se dogovorili o narednim koracima.