Da li ste pripremili svoj veb sajt za Mobile-First Indexing?
Ukoliko niste do sada čuli za pojam Google Mobile-First Indexing, a Vaš sajt nije responzivan (prilagođen različitim veličinama ekrana) kasnite i vreme je za hitnu akciju.
Iako danas većina korisnika Google pretražuje koristeći mobilne uređaje Google sistemi za rangiranje do skora su koristili sadržaj desktop verzija stranica za ocenu njihove relevantnosti za korisnike. Ovo može prouzrokovati probleme kada mobilne stranice imaju manje sadržaja nego desktop verzije stranica jer algoritmi ne ocenjuju stvarnu stranicu koja je prikazana mobilnom korisniku.
Google je 04. novembra 2016. objavio na svom zvaničnom blogu (Google Webmaster Central Blog) članak u kojem je najavio da počinje testiranje Mobile-First Index-a. Google Mobile-First Indexing će za indeksiranje stranica i signale rangiranja primarno kontrolisati mobilnu verziju veb sajta i njen sadržaj, a ukoliko ne postoji mobilna verzija Googlebot će koristiti desktop verziju.
Google ovaj postupak objašnjava time što se većina pretraga na dnevnom nivou obavlja sa mobilnih uređaja, a njihovi algoritmi još uvek za indeksiranje i ocenu rangiranja stranica koriste informacije sa desktop verzija veb sajtova. Istovremeno postoji mogućnost da na mobilnim verzijama stranica prikazanim korisnicima ne postoji deo sadržaja koji se nalazi na indeksiranim desktop verzijama. Da bi ovo ispravili kroz Mobile-First Indexing kontrolisaće sadržaj, linkove i strukturirane podatke mobilnih verzija stranica ukoliko postoje, u suprotnom za indeksiranje će koristiti desktop verzije. Podrazumeva se da desktop verzije neće dobiti “mobile friendly” oznaku i da se neće rangirati dobro kao mobilne verzije.
Moguće situacije kod primene Mobile-First Indexing-a
Vaš veb sajt se može nalaziti u sledećim situacijama:
- Postojanje responzivnog veb sajta kod kojeg su sadržaj mobilne i desktop verzije ekvivalentni;
- Dynamic serving veb sajt kod kojeg se HTML i CSS menjaju u zavisnosti od tipa uređaja koji zahteva stranicu;
- Odvojena desktop i mobilna verzija veb sajta kod kojih se može razlikovati sadržaj što je i razlog za uvođenje Mobile-first Index-a.
- Nepostojanje mobilne verzije veb sajta.
Jedine stranice pogođene Mobile-First Indexing-om biće stranice koje imaju različit sadržaj na desktop i mobilnoj verziji. Ukoliko se desktop i mobilna verzija stranice razlikuju po sadržaju mogu trpeti lošije rangiranje, a ukoliko neka stranica nema mobilnu verziju ona će ipak biti rangirana, samo će biti ružnija prilikom prikaza na mobilnim uređajima.
Preporuke Google-a vebmasterima kako bi se pripremili za Mobile-First Indexing
Google daje nekoliko preporuka vebmasterima kako bi se pripremili za uvođenje Mobile-First Indexing-a:
- Ukoliko je sajt responzivan, a primarni sadržaj sa desktop verzije ekvivalentan mobilnoj verziji nema potrebe za bilo kakvim izmenama.
- Ukoliko je konfiguracija sajta takva da se razlikuju sadržaj desktop i mobilne verzije potrebno je izvesti sledeće izmene:
- Obavezno je pružanje strukturnih oznaka za obe verzije desktop i mobilnu. Ekvivalentnost njihovih strukturnih oznaka se može proveriti korišćenjem alata Structured Data Testing Tool u koji se unose URL adrese obe verzije i upoređuje dobijeni izlaz https://search.google.com/structured-data/testing-tool
Kod dodavanja strukturnih podataka na mobilnu verziju sajta potrebno je izbegavati dodavanje velikih količina oznaka koje nisu relevantne za sadržaj svakog dokumenta. - Proveriti dostupnost mobilne verzije od strane Googlebot-a korišćenjem alata robotst.txt Testing Tool https://www.google.com/webmasters/tools/robots-testing-tool
- Ne menjati canonical linkove jer će se Google služiti njima da pruži odgovarajuće rezultate korisnicima koji pretražuju sa desktop ili mobilnih uređaja.
- Obavezno je pružanje strukturnih oznaka za obe verzije desktop i mobilnu. Ekvivalentnost njihovih strukturnih oznaka se može proveriti korišćenjem alata Structured Data Testing Tool u koji se unose URL adrese obe verzije i upoređuje dobijeni izlaz https://search.google.com/structured-data/testing-tool
- Ukoliko je verifikovana samo desktop verzija sajta u Search Console-i potrebno je izvršiti i verifikaciju mobilne verzije.
- Ukoliko postoji samo desktop verzija sajta Google će nastaviti da ga indeksira čak i ako bude koristio mobilnu verziju agenta za pregled sajta.
- Ukoliko se kreira mobilna verzija sajta treba imati na umu da funkcionalna desktop verzija može biti bolja od oštećene ili nepotpune mobilne verzije sajta. Mobilni sajt treba objaviti tek kada je potpuno spreman.
Priprema veb sajta za Mobile-first Index
Za proveru vidljivosti mobilnih stranica od strane Google-a koristi se opcija u Google Search Console-i, Popisivanje, Pogled Google-a. Ova alatka omogućava testiranje kako Google popisuje ili prikazuje URL na veb sajtu. Takođe se može koristiti za proveru da li Googlebot može pristupiti stranici na veb sajtu, kako renderuje stranicu i da li su resursi stranice (kao što su slike ili skripte) blokirani za Googlebot. Ovaj alat simulira crawl i rendering proces i koristan je za otklanjanje problema prilikom crawl-inga veb sajta.
Za unetu URL adresu vrši se izbor tipa uređaja gde postoje dve opcije: Računar i Mobilni uređaj: pametni telefon.
Opcija Search Console Pogled Google-a
Nakon obrade stranice može se izvršiti kontrola prikaza i načina na koji stranicu vidi Googlebot odnosno kako bi posetilac veb sajta video stranicu. Na slici ispod vidimo da ne postoje razlike između toga kako Googlebot i posetilac vide stranicu, što znači da nema grešaka i može se poslati zahtev Google-u za indeksiranje stranice.
Tip Googlebot-a Mobilni uređaj: pametni telefon
Mobile-Friendly Test
Mobile-Friendly Test je još jedna Google alatka koja nam omogućuje da proverimo da li je stranica optimizovana za prikaz na mobilnim uređajima.
https://search.google.com/test/mobile-friendly
Mobile-Friendly Test
Za proveru upotrebljivosti na mobilnim uređajima može se koristiti još jedna alatka Search Console koja proverava upotrebu Flash sadržaja, konfigurisanost veličine prikaza, fiksiranu širinu prikaza, sadržaja koji nije u skladu sa širinom prikaza, veličinu fonta i blizinu elemenata osetljivih na dodir.
Google Mobile-First Indexing je startovao!
Google je na svom blogu 26. marta 2018. objavio da je nakon godinu i po dana testiranja startovao migraciju veb sajtova koji prate najbolje prakse za Mobile-First Indexing.
Zaključujemo da je responzivni dizajn najbolje rešenje za izradu veb sajtova, a da se kod verzija sa odvojenim desktop i mobilnim varijantama mora izjednačiti sadržaj kako ne bi došlo do pada u pozicioniranju u rezultatima pretraga.
Ukoliko nemate dovoljno znanja Sajtdžija se može pobrinuti za prelazak Vašeg sajta na responzivni web dizajn.
Hvala vam na pomoci, drago mi je što pišete ove vrste clanaka!